onsdag 23. april 2008

Inger Hagerup

Siden jeg ikke var med på gruppe-framføring, skal jeg heller fortelle litt om en forfatter. Som du kanskje skjønner, har jeg valgt å fortelle litt om Hagerup.

Inger Hagerup ble født 12. april 1905, og døde som en kjent, norsk lyriker 6. februar 1985. Hun ble født i Bergen, og hennes opprinnelige navn var Inger Johanne Halsør. Men så giftet hun seg i 1931 med lektor Anders Hagerup, og har blitt kjent under dette navnet. Hun er mest kjent for lyrikken sin, men har også utgitt skuespill og hørespill. Hun gav ut sin første diktsamling i 1939, "Jeg gikk meg vill i skogene" het den. Men etter dette har hun gitt ut flere samlinger selvfølgelig! Og et dikt jeg husker veldig godt fra jeg var barn, er "Så rart".


Så rart

Så rart å være flaggermus
og flakse rundt fra hus til hus
og gå til sengs i trærne.
Men er det noen som forstår
hvordan den kan få sove når den
henger etter tærne?

Så rart å være edderkopp
med nøste i sin egen kropp
og spinne alle dage.
Men hvordan kan den gjemme på
så mange kilometer tråd
i slik en liten mage?

Dette diktet er det helt sikkert mange som har hørt, det er et herlig dikt. Akkurat som de fleste andre dikt hun har på samvittigheten. Hun har skrevet dikt, både for barn og for voksene. Så en stor takk til Inger :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar