onsdag 5. mars 2008

"Snut er ut.."

Ukens oppgave er å skrive en komentar til en artikkel som interesserer meg. Og jeg fant en artikkel som ikke er helt ny, men som i stor grad interesserer meg.

"Et stempel i panna som ikke går bort.." Heter et innlegg fra dagbladet. Dette ble publisert fredag 15.02.2008, og handler om vic prosjektet til politiet. (Very Important Criminal.)

VIC prosjektet til politiet startet i 2005, og går ut på at folk som har trådt over lovens lange arm og gjort lovbrudd opptil flere ganger, kommer på vic listen. De skal tas med en gang de begår lovbrudd, sakene skal etterforskes og opp for retten med en gang, og soningen starter rett etter dom.



Dette prosjektet hørest banalt svakt ut for meg. De har ikke noe oppleg for hvordan vic listede skal kunne komme seg av lista. "Slutt med kriminalitet over en lengre periode så komemr du av lista" - sier Liv Øyen. Men dette er ikke et satt opplegg for å komme seg av. Per i dag er det 102 vic listede registrert i Oslo. Og noen få har klart å komme seg av lista siden den ble opprettet. Men det er ingen konkrete kriterier for å komme seg av den. Dette er lite profesjonelt og motiverende, og gir meg en tvilende tillit til politiet. Ikke minst pga. behandlingen av den intervjuede i denne artikkelen.

Han er domfelt ni ganger for mer eller mindre småting. Hovedsaklig rusmisbruk, og enkelte lovbrudd når det kommer til kjøretøy. Men dommene hans er for få og for lite alvorlige til å være på vic lista for, som kriminologen sier. Jeg sier ikke at vi skal ignorere kriminelle handlinger som blir utført av han, eller andre, men de takler det på feil måte. Han har ikke fått noen ordentlige tilbud om hjelp så vidt jeg vet. Og rusmussbruken hans gav seg da han fikk riktige medisiner av legen til slutt, for han fant ikke ut av at han hadde ADHD før i voksen alder.

Jeg syntes det er mye trist ved denne saken, ikke minst fordi jeg kjenner til litt av denne saken fra før. Han, altså den intervjuede fra denne artikkelen, er i familien min, og han var en fantastik lærer på ntgu for en god venninne av meg. Han er et matte geni og han har hjupet og motivert elever på den skolen. Han var den beste læreren, har mange av elevene sagt! Jeg vet at han hadde det mye bedre når han jobbet der, enn det han kanskje har hatt på lenge. Og når politiet da kom på skolen for å arrestere han, det er smålig. Dette hjelper jo ikke for noe eller noen. De kunne ventet til etter skoletid hvertfall. Han har vært gjennom mye også, når han drev med basehopping døde en god venn av han i ulykke.

Så grunnen til min overskrift, er en klage på hvordan de takler ting, og her i denne saken. De er veldig fornøyde med vic opplegget sitt, for da kommer de kriminelle fortere inn og ut av veien for dem, men det er ikke der problemet ligger. Det må de skjønne også, når det faktisk gjenntar seg. Da trenger de å gi et tilbud så man til slutt ikke trenger en vic liste, for da gjør ikke folk kriminelle ting om og om igjen. Og det å være stemplet i panna, bli forfulgt eller overvåket til det ytterste er kanskje også en grunn for at de blir satt i dårlig lys. Folk, ALLE, du og jeg, til og med politiet gjør noe "ulovlig" til en viss grad i løped av livet, men veldig få blir kanskje tatt den ene gangen de sniker på trikken, mens en stemplet person med engang kanskje må på cella. Ikke vet jeg, men jeg vet at dette provoserer meg.

Det er menneskelig å feile. Og det er Umennesklelig å ikke vise empati. Husk det.

1 kommentar:

  1. Jeg forstår godt engasjementet her, særlig når du kjenner en som er rammet av dette personlig. Men vinningkriminalitet er et stort problem, og mange er "vaneforbrytere". Politiet blir ofte kritisert for å gjøre for lite. Har du spurt Bjarte om han godkjenner at du legger ut navnet hans slik? Hvis ikke, må du sørge for at han gjør det eller endre avnet så han ikke så lett kan identifiseres. Husk at alle som søker på hans navn kan få treff her, og det er ikke så moro for ham, eller hva? Godt skrevet innlegg om et viktig tema.

    SvarSlett